Socialpedagogutbildning 2 år

Sedan 1985 har Önnestads folkhögskola utbildat Socialpedagoger, vilket är ett kvalificerat socialpedagogiskt arbete. I din framtida yrkesroll kommer du arbeta med barn, ungdomar och vuxna som lever med psykosociala svårigheter, ofta i kombination med en eller flera psykiatriska diagnoser, ibland även kombinerat med en kriminell livsstil och beroendeproblematik. Socialpedagogutbildningen är 2-årig eftergymnasial yrkesutbildning. Under utbildningen har du LIA (praktik, lärande i arbetslivet) där vi samarbetar med många olika arbetsplatser som bedriver olika former av socialpedagogiskt behandlingsarbete. Under utbildningen skapas viktiga nätverk som ofta leder till anställning efter din utbildning.

• CV och arbetslivserfarenheter
  • Personligt brev enligt angiven mall. (Klicka här för att ladda ned mallen).
  • Examen/Slutbetyg från gymnasiet eller motsvarande.
  • Svenska 2/Svenska B alternativt Svenska som andraspråk 2/Svenska som andraspråk B.

Om möjligt ska alla dokument bifogas som pdf-filer.

Socialpedagog

Som socialpedagog möter du många olika krav och förväntningar. Du kan arbeta på privata behandlingshem, statliga institutioner, kommunal öppenvård eller på en skola. Behandlingsenheters arbetssätt styrs av olika behandlingsmetoder. Många lägger stor vikt vid samtalsbehandling och olika program för färdighetsträning, andra lägger därutöver till praktiskt arbete och familjeliknande boende. Oftast arbetar du i grupp och delar ansvaret med flera arbetskamrater. Det är vanligt att du ibland arbetar ensam och därför är initiativförmåga viktigt men också måste du vara bekväm med att fatta egna beslut.

Att studera på folkhögskola

Folkhögskolan tror på att alla människor har värdefulla kunskaper och erfarenheter. Vi lär oss av varandra och lägger stor vikt vid gemenskap, möten mellan deltagare och förmågan att samarbeta. Undervisningen utgår från dig som deltagare och studiernas upplägg planeras i samråd mellan lärare och deltagare. Arbetssätten varierar där enskilt arbete och föreläsningar varvas med grupparbeten och diskussioner. I studierna ingår även utflykter, studiebesök och temadagar.

En förutsättning för att du ska lyckas med studierna är att du har en egen vilja att studera. Att studera på folkhögskola innebär bland annat att du som deltagare förväntas vara aktiv och ta eget ansvar för dina studier. Du förväntas visa engagemang och ha god närvaro.

Utbildningen innebär heltidsstudier på plats, där varje kurs utgör en del av ett övergripande utbildningspaket. Det innebär att oavsett dina tidigare studier, kommer du att genomgå hela utbildningen tillsammans med dina medstudenter. Vårt mål är att skapa en sammanhållen och stimulerande lärandemiljö där du inte bara förvärvar kunskap inom ditt specifika ämnesområde, utan också delar och berikar din utbildning genom dialog och samarbete med dina klasskamrater.

Utbildningen är CSN-berättigad.

BALSAM

Önnestads folkhögskola är en del av BALSAM som är en branschorganisation för utveckling och kvalitetssäkring av tvååriga socialpedagogiska yrkesutbildningar.