Om Önnestads folkhögskola

Vi är Sveriges första folkhögskola, och finns sedan 1868 i det lilla samhället Önnestad cirka 1 mil väster om Kristianstad. Skolan bygger på de idéer och värderingar som är kärnan i svensk folkbildningstradition, och kombinerar nytänkande med tradition. Hos oss är nära 300 deltagare involverade i utbildningar och kurser. Välj Önnestads folkhögskola du också!

Det här erbjuder vi

På Önnestads folkhögskola finns ett brett utbud av utbildningar. Vi har allmänna kurser på grundskole- och gymnasienivå, där du har möjlighet att få behörigheter för vidare studier på högskola och universitet. På skolan finns också en konstskola som är en yrkesförberedande utbildning, med möjlighet till ett påbyggnadsår. Vi har dessutom Socialpedagogsutbildning, Lärarassistentutbildning, Vård- och omsorgsutbildning samt Teckenspråksutbildning.

Här hittar du våra utbildningar

Många fördelar och lång erfarenhet

Alla som arbetar på skolan har lång erfarenhet av vuxenpedagogik och vuxnas lärande. Vidare har skolan många internationella kontakter via studieresor och studentutbyten;  under en vecka på hösten eller våren gör vi en kulturresa till en europeisk stad. Skolan har också ett nära samarbete med Kristianstads teater; som deltagare här får du gå på teaterföreställningar till rabatterat pris.

Möjligt att bo på skolans internat

Varje sjätte deltagare hos oss väljer att bo på skolans internat och vi har plats för cirka 40 personer. Du kan välja att bo på ett stort elevhem eller i ett av de mindre husen, och utanför skoltid kan du delta i skolans fritidsaktiviteter. Skolan har också styrketräningslokal, bastu och biljardrum. Jag vill veta mer om att bo på skolan.