Allmän kurs – Språk (grund)

Utbildningen allmän kurs språk är för dig som:

– har vistats i Sverige i några år och har ett annat hemspråk än svenska
– har ofullständigt grundskolebetyg
– behöver förbättra dina kunskaper i det svenska språket
– är studieovan eller vill komplettera tidigare kunskaper

Du kommer att  förbättra dina kunskaper i det svenska språket och lära dig hur det svenska samhället fungerar och är uppbyggt. Utbildningen löper under 1-2 år beroende på dina förkunskaper och erfarenheter.

Utbildningens innehåll är skiftande och anpassas till deltagarnas individuella behov.

Utbildningens kurser:

• Samhällskunskap
  • Naturkunskap
  • Engelska
  • Matematik
  • Svenska

Det är viktigt att du har fullgjort kurs C på SFI för att lyckas med dina studier.

Utbildningen innebär heltidsstudier på plats, där varje kurs utgör en del av ett övergripande utbildningspaket. Det innebär att oavsett dina tidigare studier, kommer du att genomgå hela utbildningen tillsammans med dina medstudenter. Vårt mål är att skapa en sammanhållen och stimulerande lärandemiljö där du inte bara förvärvar kunskap inom ditt specifika ämnesområde, utan också delar och berikar din utbildning genom dialog och samarbete med dina klasskamrater.

Efter avslutad grundutbildning erhåller du ett intyg (ej omdöme) och kan söka in på vår gymnasieutbildning.

Utbildningen är CSN-berättigad.