Önnestad – We love you

Information om sommarkurs på Önnestads folkhögskola 2024

Denna sommarkurs är baserad på musik, drama, konst och dans. Kursen är för dig med insatser enligt LSS och som fyllt 18 år när sommarkursen startar.

Sommarkursen 2024 är förlagd vecka 24 (10 juni – 14 juni). Årets tema är ”SVENSK HUMOR”.
Lägret är måndag till fredag. På måndagen kommer deltagarna till Önnestads folkhögskola kl 15.00 och på fredagen är det hemfärd kl 16.00.

En dag på Önnestads sommarkurs innehåller gruppaktivitet kring temat på förmiddagen. Till exempel så kan man testa olika sketcher kring temat. Eftermiddagen brukar mer handla om fritidsrelaterade aktiviteter som bad, rytmik, allsång, bild och form, kubb, boule, fotboll med mera. På kvällssamlingen visar grupperna upp för varandra vad de gjort under förmiddagen.

På torsdagen kl 18.00 är det öppet hus, då är alla anhöriga med flera välkomna att hälsa på och ta del av vad som händer på sommarkursen. Under veckan brukar det vara någon form av hemlig aktivitet eller gäst. Det är ledarna som står för den överraskningen.

Personal på kursen kommer bland annat vara:
Mattias Nybble
Carola Carlsson
Gunilla Jönsson
Kristian Valentinsson
Jenny Malmberg

Frågor
Frågor om sommarkursen besvaras av Mattias Nybble på 0733-171914
Frågor gällande mat, boende och avgift besvaras utav Önnestads folkhögskola 044-785 01 00

Ansökan till sommarkursen 2024 ska vara inskickad till Önnestads folkhögskola senast den 30 april
Önnestads Folkhögskola
Byagatan 30
SE – 291 73 Önnestad

Boendemöjlighet och avgifter
Vi kommer även i år ha möjlighet för boende, men begränsat med platser.

Kursavgifter 2024
– Deltagare som bor i enkelrum 7250:- + 450:- materialkostnad (OBS: Begränsat med platser!)
– Deltagare som enbart deltar dagtid (sover hemma) 4250:- + 450:- materialkostnad

Avgifterna inkluderar frukost, lunch och kvällsmat samt kvällsfika. Under dagen finns fri tillgång på kaffe, the, vatten och juice.

Ledsagare och extern personal
Ledsagare och extern personal betalar en fast avgift på 250:- om dagen för mat om man vill äta på skolan. Det går att få faktura på denna kostnad om den exempelvis ska gå under arbetsgivaren.

Medicin och dylikt
Personal från Kristianstads kommun, Funktionsstöd har enbart delegering för Kristianstad. Deltagare från andra kommuner löser sin eventuella medicinhantering själva. Vi hjälper till med omvårdnad/ ADL i rimlig mängd. Har man större behov bör man ha med en assistent.

Läs packlistan noga och fyll i uppgifterna så utförligt som möjligt i anmälningslistan allt för att underlätta både för kursdeltagarna och ledarna.

Kiosk
På kvällen finns det möjlighet att handla läsk, popcorn, chips, godis och kvällsmacka i kiosken. På dagtid finns det möjlighet att köpa glass i matsalen. Ta med eget godis om ni inte vill handla i kiosken. Det finns begränsat med möjlighet och tid att handla på andra ställen.

Packlista
– Solskydd
– Påslakan
– Underlakan och draglakan om du behöver det
– Örngott
– Badlakan
– Liten handduk
– Tandborste och tandkräm
– Schampo och duschtvål
– För dig som bor i Kristianstads kommun och har medicin ta med den Blå pärmen som innehåller medicinlista och signeringslista.
– Eventuell medicin

Ta gärna med en egen vattenflaska. Det kan bli varmt och soligt även detta år.

– T-shirts
– Långärmad tröja
– Varm tröja
– Jeans
– Mysbyxor
– Shorts
– Trosor eller kalsonger
– Badkläder
– Skor
– Regnkläder
– Något snyggt till discot på tisdagen

Fickpengar. Vi har egen kiosk varje kväll!

Ta med eget godis och läsk om ni inte vill handla i kiosken. Det finns begränsat med möjlighet och tid att handla på andra ställen.

OBS! Det kommer även att säljas kvällsmacka till självkostnadspris.