Allmän kurs – Omvärlden

Allmän kurs på Önnestads folkhögskola förbereder dig för högre studier. Du studerar på gymnasienivå och din bakgrund avgör hur länge du behöver studera.

Allmän kurs Omvärlden riktar sig till dig som är intresserad av samhällsfrågor – i Sverige, Europa eller globalt. Du får större förståelse för hur samhället fungerar, förstå det som förändrar och utvecklar din omvärld, engagera dig i samhällsdebatten, samt bli en mer aktiv världsmedborgare.

Om utbildningen

Folkhögskolan tror på att alla människor har värdefulla kunskaper och erfarenheter. Vi lär oss av varandra och lägger stor vikt vid gemenskap, möten mellan deltagare och förmågan att samarbeta. Undervisningen utgår från dig som deltagare och studiernas upplägg planeras i samråd mellan lärare och deltagare. Arbetssätten varierar där enskilt arbete och föreläsningar varvas med grupparbeten och diskussioner. I studierna ingår även utflykter, studiebesök och temadagar.

En förutsättning för att du ska lyckas med studierna är att du har en egen vilja att studera. Att studera på folkhögskola innebär bland annat att du som deltagare förväntas vara aktiv och ta eget ansvar för dina studier. Du förväntas visa engagemang och ha god närvaro. Studierna på Allmän kurs ger dig en bred allmänbildning och bidrar till din personliga utveckling.

Vi samarbetar med Högskolan Kristianstad, Lunds universitet och Malmö universitet för att du ska förbättra dina chanser att lyckas med universitets- och högskolestudier. Bland annat arrangerar högskolorna informationsdagar då du får träffa studievägledare och studerande på universitet/högskolor.

Ämnen du kan läsa hos oss

Allmän kurs på gymnasienivå kan ge grundläggande behörighet. Det innebär fullgjord omfattning och godkänt i följande ämnen:

• Svenska 1, 2 och 3 eller Svenska som andraspråk 1, 2 och 3
  • Engelska 5 och 6
  • Matematik 1b
  • Samhällskunskap 1a1
  • Naturkunskap 1a1
  • Religion 1
  • Historia 1a1

Du kan också läsa in följande särskilda behörigheter:

• Matematik 2b och 3b
  • Samhällskunskap 1a2 och 2
  • Naturkunskap 1a2 och 2
  • Religion 2
  • Historia 1a2 och 2
  • Engelska 7

Utbildningen innebär heltidsstudier på plats, där varje kurs utgör en del av ett övergripande utbildningspaket. Det innebär att oavsett dina tidigare studier, kommer du att genomgå hela utbildningen tillsammans med dina medstudenter. Vårt mål är att skapa en sammanhållen och stimulerande lärandemiljö där du inte bara förvärvar kunskap inom ditt specifika ämnesområde, utan också delar och berikar din utbildning genom dialog och samarbete med dina klasskamrater.

Utbildningen är CSN-berättigad.