Konstskola 1-2 år

Konstskolan i Önnestad erbjuder en allsidig grundutbildning och goda färdigheter inom det konstnärliga området. Du får bland annat arbeta med teckning, måleri, skulptur, kroki och rörlig bild.
DU FÅR EN EGEN ATELJÉPLATS!

Konstskolan vänder sig till dig som vill satsa på att i framtiden arbeta inom något konstnärligt område, komplettera tidigare utbildning eller utveckla kunskaper i bildkonstnärligt arbete.

Konstskolan ger dig möjlighet att kunna söka till utbildningar i till exempel fri konst, grafisk formgivning, arkitektur, speldesign eller pedagogisk verksamhet av olika karaktär.

Ansökan
Du söker med 1 teckning, 1 målning, 1 valfri och 1 bildexempel på något som inspirerar dig, samt ett personligt brev, där du också kort berättar om din inspirationsbild och varför du valt den.
Vid behov tar vi kontakt med dig för en kort intervju.
För att ansökan skall behandlas krävs att den är komplett och inskickad i tid.

Du är välkommen att söka direkt till årskurs 2.
Krav är att du har gått 1 år eftergymnasial konstskola eller motsvarande.
Utöver arbetsprover (samma som till åk 1) kommer vi att kontakta dig för en längre intervju.

Om du har frågor som gäller Konstskolan, hör av dig till konstskolan@onne.se

Studierna är på 100% och undervisningen sker på skolan.
Utbildningen är CSN-berättigad.
Vi har ingen övre åldersgräns.
All undervisning sker på svenska.

Årskurs 1 är uppgiftsbaserad och syftar till att öva seendet, ge grundkunskaper i olika tekniker och ge bred kännedom om konstens värld.

Årskurs 2 läggs fokus på att utveckla det individuella uttrycket. Du kommer att i stor utsträckning arbeta i projektform. Under kurstiden gör vi också någon form av utställning.

Både årskurs 1 och 2 innehåller teoretiska pass med bland annat bild- och filmvisningar, föreläsningar samt studiebesök på muséer, gallerier och konsthallar.
Läs mer i kursplanen

Utbildningen innebär heltidsstudier på plats, där varje kurs utgör en del av ett övergripande utbildningspaket. Det innebär att oavsett dina tidigare studier, kommer du att genomgå hela utbildningen tillsammans med dina medstudenter. Vårt mål är att skapa en sammanhållen och stimulerande lärandemiljö där du inte bara förvärvar kunskap inom ditt specifika ämnesområde, utan också delar och berikar din utbildning genom dialog och samarbete med dina klasskamrater.

Intyg
Efter avklarad utbildning får du ett kursintyg som kan göra dig kvalificerad att söka till högskola och universitet, förutsatt att du har allmän behörighet för högskolestudier.

Kostnad
Till Konstskolan betalar du 1 100 kronor/termin i årskurs 1 och 650 kronor/termin i årskurs 2 för material till gemensamma övningar och en del i vissa studieresor. Utöver det står du själv för kostnader i utbildningen som till exempel färg, duk, papper och inträden.

VÄLKOMMEN MED DIN ANSÖKAN!

”Gör din värld större och roligare – gå konstskola”

Följ @konstskolanonnestad